„10 mașini pe care ar trebui să nu le cumperi”
Sub acest titlu, publicația http://www.carophile.com citată de http://www.dailymail.co.uk pune la zid 10 autovehicule contemporane. Și surprinzător sau nu, la poziția a cincea se află Dacia Duster.
Să cităm (traducem) din textul britanicilor:
Când îl privești te gândești că „Arată chiar bine!”. Așa este. Dacia i-a surprins pe toți când a construit această mașină. Arată ca un SUV serios. Dar stai! Sunt câteva dezavantaje pe care ar trebui să le știi înainte de a cumpăra un Duster. În primul rând, aerul condiționat de va scoate din minți, în special ventilația unității din spate…si nu exista control al instalației de climă. Următorul, este prea mult plastic peste tot – în interior și afară. Nu numai că arată rău, dar îți dă senzația că vei strica ceva doar printr-o simplă zgârietură. De asemenea, vei urî ambreiajul care este tare. Și senzorii slabi. Stabilitatea este discutabilă. În întregime, arată ca un SUV, dar este SUV-ul unui om sărac.
Ei bine, o parte din ce scriu britanicii este corect. Duster este o mașină low-cost. Însă nu se adresează chiar săracilor. Căci în varianta de top ajunge la aproape 18.000 euro. Și pleacă de la 11.000. În Marea Britanie, Dacia Duster se comercializează cu un preț începând de la 9.495 lire sterline, adică 13.088 euro. Și ajunge la 15.995 lire, adică 22.045 euro. Așa bogați să fie britanicii ăștia?! Cei de la http://www.carbuyer.co.uk scriu despre Duster că „In fact, it’s not only a rival to SUVs –its price puts it up against smaller and less practical cars such as the Ford Fiesta.” – traducerea nemafiind cred, necesară.
Mai departe, cei de la http://www.autoexpress.co.uk scriu astfel „The Dacia Duster changed the face of the family car market when it went on sale back in 2012. All of a sudden, buyers of tiny five-door superminis were offered crossover practicality and SUV style – all for less than £10,000.” – unde din nou, traducerea ar fi inutilă.
Să fie de vină vânzările modelului românesc? Să fie de vină faptul că o mașină dintr-o țară est-europeană cucerește o piață a unei țări cu tradiție în istoria auto, dar care nu mai are efectiv un prezent al acesteia? Să ne reamintim: Rolls-Royce este în prezent deținut de BMW; Bentley aparține de Volkswagen AG; Land Rover/Range Rover și Jaguar au ajuns taman în India sub cupola Tata Motors. MINI este produs de BMW. Austin și MG sunt parte din „faimoasa” corporație SAIC (China), după ce au fost preluate de la un alt „mamut” al industriei auto, respectiv Nanjing Automotive.
Aston Martin este deținut în proporție de 37,5% de un grup de investiții italian, 5% de către Daimler AG, restul aparținând unui alt grup de investiții financiare, din care face parte si Ford.
Deci, care este supărarea britanicilor? Ceva de genul „noi nu mai avem nimic al nostru și vine Duster să ne cucerească teritoriul pe care l-am vândut sau pierdut”?